Edytory grafiki 3D

MeshLab
MeshLab
MeshLab jest otwartoźródłowym, przenośnym systemem do  edycji obiektów trójwymiarowych z wykorzystaniem siatki. Posiada zestaw narzędzi do czyszczenia, filtrowania, sprawdzania, korekty, konwersji, malowania oraz renderowania dużych, niestrukturalizowanych rysunków 3D. Ilość funkcji można zwiększyć dzięki instalacji wtyczek. Oferuje wsparcie dla formatów: PLY, STL, OFF, OBJ, 3DS, COLLADA, PTX, V3D, PTS, APTS, XYZ, GTS, TRI, ASC, X3D, X3DV, VRML, ALN. Dostępny dla platformy Linux, Mac OSX i MS Windows.

linia

Misfit
Misfit
Misfit Model 3D jest otwartoźródłowym, prostym w użyciu programem służącym do tworzenia trójwymiarowych modeli. Oferuje m.in. wielopoziomowe śledzenie prowadzonych zmian, teksturowanie, tworzenie animacji szkieletowych, przesuwanie i skalowanie obiektów, kopiowanie i przesuwanie elementów między oknami, wstawianie tła widocznego wokół modelu, łączenie modeli w jeden plik, obsługę wiersza poleceń oraz system wtyczek umożliwiający dodawanie nowych modeli i filtry obrazów. Program dostępny dla platformy Linux, FreeBSD, Mac OSX i MS Windows.

linia

Moonlight 3D
Moonlight|3D
Moonlight 3D to program do zaawansowanego modelowania grafiki dwu i trójwymiarowej. Program oferuje m.in. manipulatory 3D, duże możliwości edycji historii każdego z obiektów, zintegrowana z modelowaniem obsługa cieni oraz odbić od błyszczących powierzchni, zintegrowany edytor skryptów, możliwość instalacji wtyczek. Posiada wsparcie dla formatów png, hdr, exr, ogre, mesh.xml, obj.Dostępny dla platformy Linux i MS Windows.

linia

Mudbox
Mudbox
Autodesk Mudbox to komercyjny, zaawansowany program służący do rzeźbienia cyfrowego i malowania tekstur 3D dla twórców 3D z branży gier, filmu, telewizji i projektowania. Mudbox oferuje m.in. zestaw narzędzi do rzeźbienia w 3D, malowanie na modelach 3D, pracę na warstwach 3D, nanoszenie tekstur 3D, stosowanie obszaru roboczego 3D w czasie rzeczywistym, tworzenie modeli 3D z kontekstowym cieniowaniem i oświetleniem, wymianę danych z aplikacjami Autodesk 3ds Max, Autodesk Maya, Autodesk Softimage i Adobe Photoshop oraz SDK (pakiet programistyczny). Dostępna jest 30 dniowa, testowa wersja programu. Mudbox przeznaczony jest dla platformy Linux, Mac OSX i MS Windows.

linia

OpenFX
OpenFX
OpenFX to otwartoźródłowe oprogramowanie służące do modelowania 3D, tworzenia animacji i renderingu. Oferuje m.in. cieniowanie, tekstury, kształty, efekt ruchu i oświetleń, morphing oraz obszerne API dla wtyczek. Wtyczki umożliwiają dodawanie efektów, takich jak flara obiektywu, mgła, głębia ostrości, etc. Program dostępny dla systemów MS Windows oraz Linux za pomocą Wine.

linia

Pixie
Pixie
Pixie jest otwartoźródłowym programem do renderowania fotorealistycznego raytracingu w celu tworzenia fotorealistycznych obrazów. Jest kompilatorem RenderMan – standardu zdefiniowanego przez Pixar Animation Studios. Program oferuje m.in. przemieszczenia, programowalne cieniowanie, wysokiej jakości mapowanie tekstur, cieni i otoczenia, wysoką dynamikę zakresu wejście/wyjście, skalowny o dużej rozdzielczości raytracing, skalowny, wielowątkowy rendering, etc. Dostępny dla platformy Linux, Mac OSX i MS Windows.

linia

POV-Ray
POV-Ray
Persistence of Vision Ray-Tracer jest zaawansowanym programem do śledzenia promieni (ang. ray tracing) – techniki generowania fotorealistycznych obrazów scen trójwymiarowych. Jest to wykorzystywane do tworzenia grafki trójwymiarowej. POV-Ray wykorzystuje wiele technik ułatwiających tworzenie sceny i podnoszących realizm obrazu: symulacja załamania światła na nierównej powierzchni, operacje logiczne na bryłach, odwzorowanie przebiegu strumienia światła, obliczanie światła rozproszonego. Program dostępny dla systemów Linux, Mac OSX i MS Windows.

linia

Remo 3d
Remo 3D
Remo 3D to komercyjny program specjalizujący się w tworzeniu modeli 3D do wirtualizacji czasu rzeczywistego. W przeciwieństwie do innych programów do modelowania 3D, Remo skupia się na wsparciu funkcji czasu rzeczywistego, m.in. węzłów „degrees-of-freedom” (DOF), levels-of-detail (LOD), przełączników, etc. Podstawowym formatem zapisu Remo jest OpenFlight, lecz pozwala na import z formatów: 3dc, 3ds, ac, dae, dw, dxf, geo, lwo/lws, md2, obj, osg, ive, osga, osgb, osgt, osgx, p3d, pfb, ply, stl, sta, shp oraz x. Możliwy jest export do formatów: 3ds, dae, dot, obj, osg, ive, osgb, osgt, osgx, p3d i stl. Remo 3D nadaje się do tworzenia modeli 3D, które mogą być użyte w programach rzeczywistości wirtualnej, symulatorach i grach komputerowych. Dostępna jest 30 dniowa wersja testowa programu.

linia

SharpConstruct
SharpConstruct
SharpConstruct to program do modelowania 3D. Został zaprojektowany aby umożliwić użytkownikom malowanie głębi w modelach wielokątów w czasie rzeczywistym. Dostępny dla platformy Linux, Unix i MS Windows. Program nie rozwijany od 2006 roku.

linia

Softimage
Softimage
Autodesk Softimage to komercyjny, profesjonalny program służący do tworzenia i edycji grafiki trójwymiarowej. Wykorzystywany jest m.in. w przemyśle filmowym, grach komputerowych, prezentacjach multimedialnych, etc. Główne atuty to m.in. modeling, tworzenie animacji nieliniowej i wielokątów, renderowanie bilionów wielokątów, wyświetlanie milionów wielokątów w czasie rzeczywistym, modelowanie siatkowe, tworzenie powierzchni i obiektów krzywych, symulacja tkanin, płynów, cząstek i ciał miękkich. Dostępna jest 30 dniowa, testowa wersja programu. Softimage przeznaczony jest dla platformy Linux i MS Windows.

linia

Structure Synth
Structure Synth
Structure Synth jest wieloplatformowym, wolnym programem służącym do generowania struktur 3D (określany jako grafika generatywna). Program oferuje m.in. graficzne środowisko pracy z użyciem zakładek i podglądu przy użyciu OpenGL, integracje z innymi programami do renderowania, takimi jak Sunflow i POV-Ray, wbudowany system do śledzenia promieni (raytracer), wbudowany interpretator JavaScript, natywne wsparcie dla exportu do formatu obj. Dostępny dla platformy Linux, Mac OSX i MS Windows.

linia

Sunflow
SunFlow
Sunflow to otwartoźródłowy system renderowania fotorealistycznej syntezy obrazu. Jest wieloplatformowy, został napisany w języku Java. Zalety programu: w pełni rozszerzalna architektura umożliwia integrację z istniejącymi aplikacjami, proste API umożliwiające proceduralne tworzenia scen, bezpośrednie oświetlenie przy użyciu miękkich cieni ze źródeł światła, adaptacyjne próbkowanie strefy źródła światła, głębia ostrości, wielowątkowość, mapowanie fotonowe, mapowanie tekstur, etc. Formaty wyjściowe programu: HDR, PNG, TGA, OpenEXR. Program nie rozwijany od 2007 roku.

linia

White Dune
White_Dune
White_Dune jest niskopoziomowym narzędziem służącym do odczytu plików w formacie VRML97 oraz X3D. Jest również prostym modellerem NURBS/SuperFormula 3D. Dostępny dla platformy Linux, Unix, Mac OSX, MS Windows oraz preinstalowany w specjalnie przygotowanej wersji dystrybucji Debian live CD.

linia

Wings 3D
Wings 3D jest otwartoźródłowym programem przeznaczonym do modelowania, oraz teksturowania obiektów o niedużej ilości ścian. Służy do tworzenia trójwymiarowych grafik, stworzonych poprzez edycję prostych obiektów (sfera, walec, sześcian). Zapisane prace można otworzyć w Blenderze, POV-Ray-u oraz komercyjnych edytorach grafiki 3D – posiada wsparcie dla exportu/importu wielu formatów . Program oferuje m.in. szeroką paletę narzędzi do modelowania, konfigurowalny interfejs i skróty klawiszowe, tryb „Tweak” pozwalający na szybką korektę siatki, edycję oświetleń, materiałów, tekstur i kolorów, zarządzanie wtyczkami za pomocą menadżera wtyczek. Dostępny dla platformy Linux, Mac OSX i MS Windows.

linia

 

 

One thought on “Edytory grafiki 3D

  • 26/06/2012 at 2:21 pm
    Permalink

    Wiedziałem, że tego typu programów trochę jest, ale i tak ilość mnie zaskoczyła. Bardzo przydatne informacje. Dzięki 🙂

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *