Skuteczne metody pozycjonowania stron
Ostatnia aktualizacja: 16 września 2023, 12:35
Bez względu na to, ile kosztowała nasza strona internetowa oraz jak efektowna i funkcjonalna się wydaje, okaże się bezużyteczna, jeśli internauci nie dowiedzą się o jej istnieniu, a Google wyświetli ją na dalekich pozycjach. Tworzenie i prowadzenie witryn, zwłaszcza firmowych, wiąże się z ich pozycjonowaniem. Jednak ewoluują nie tylko metody, stosowane przez pozycjonerów, ale przede wszystkim algorytmy popularnych wyszukiwarek. Stają się one coraz bardziej wrażliwe na próby obejścia dobrej „etyki”. Google nie lubi spamu i bezwartościowych treści. Celem wyszukiwarek jest przedstawianie internautom wyników maksymalnie pasujących do ich oczekiwań. Techniki, które kiedyś gwarantowały najwyższe rankingi, dzisiaj nie przynoszą już wymiernych rezultatów. Jak pozycjonować swoje witryny skutecznie?
Optymalizacja
Podejmując się wyzwania, jakim jest samodzielne pozycjonowanie strony internetowej, należy liczyć się z długofalowym procesem, nie z jednorazowym zabiegiem. Zacząć trzeba od skupienia się na wartości własnej witryny – dla wyszukiwarek i użytkowników. W tym celu, konieczna jest jej optymalizacja, która polega m.in. na odpowiednim doborze słów kluczowych i metatagu title, aby jak najlepiej opisywały one stronę. Tu należy przyjąć punkt widzenia internauty – co on może poszukiwać, aby trafić na naszą stronę. Metatag title, czyli unikalny tytuł dla każdej podstrony, wedle zaleceń doświadczonych pozycjonerów powinien zawierać nie więcej niż 80 znaków ze spacjami, adekwatne do zawartości strony słowa kluczowe oraz nazwę firmy. Bardzo ważne jest także zoptymalizowanie struktury i treści witryny.
Content marketing – znaczenie treści
Tworzenie tekstów na firmowe strony www nie bez powodu zleca się profesjonalistom. Treści są ważnym elementem kreowania wizerunku firmy w internecie, wpływają na decyzje zakupowe klientów oraz na ich ścieżkę poruszania się po witrynie. Wartościowe teksty, zawierające frazy kluczowe w optymalnym zagęszczeniu i odmianie, pomagają w skutecznym pozycjonowaniu strony oraz obniżają koszty prowadzonych kampanii Google AdWords. Profesjonalna i wartościowa treść przyciąga użytkowników, generując ruch, a im więcej osób odwiedza stronę, tym lepiej się ona pozycjonuje w naturalny sposób.
Wymiana linków
Pozycja strony w wyszukiwarce zależy także od ilości linków prowadzących do niej z innych, wartościowych serwisów. Częstą praktyką jest wymiana linków z zaprzyjaźnionymi portalami o podobnej tematyce oraz zamieszczanie linków na branżowych forach internetowych w treści postów (tu należy pamiętać o umiarze, aby uniknąć usunięcia przez moderatora, a nawet trwałego zablokowania użytkownika). Linki do swojej strony można umieszczać także w mediach społecznościowych, kanałach RSS lub blogach (np. prowadząc własny – firmowy).
Ale uwaga! Duża ilość przypadkowych linków wiąże się z ryzykiem, że Google uzna linkowanie za nienaturalne i nałoży na naszą witrynę filtr, która w efekcie nie będzie w ogóle wyświetlana internautom.
Presell Page
Zamieszczanie na stronach typu „Presell Page” tematycznych artykułów (tzw. „precli”) z linkami do swojej witryny, to tania i prosta metoda pozycjonowania, aczkolwiek wymagająca podstawowych umiejętności pisarskich. Precle są najczęściej podzielone na kategorie tematyczne. Ważne, aby dodawany artykuł był unikalny i posiadał poprawną ilość linków (na ogół są to 3 linki, prowadzące do różnych podstron witryny, przypadające na każde 1000 znaków tekstu). Obecnie coraz więcej specjalistów odchodzi jednak od budowania tego typu serwisów zapleczowych, ponieważ nieustanne aktualizacje algorytmów wyszukiwarek skutecznie eliminują niskiej jakości odnośniki zapleczowe.
Katalogowanie stron
Jedną z najtańszych, ale wciąż skutecznych metod na pozycjonowanie jest katalogowanie stron, które polega na dodawaniu wpisów wraz z linkami prowadzącymi do naszej witryny, do katalogów stron dostępnych w sieci – darmowych i płatnych. Ważne, aby katalog w którym umieszczamy wpis, był moderowany oraz posiadał wysokie wskaźniki TrustRank, PageRank, Domain i Page Authority. Im wyższa jest ich wartość, tym lepszy skutek odniesie dodanie wpisu do takiego katalogu. Wartości tych i innych wskaźników można sprawdzić wykorzystując ogólnodostępne serwisy internetowe, takie jak: moonsy.com lub smallseotools.com.
Przed dodaniem strony do danego katalogu, warto przyjrzeć się znajdującym w nim linkom, ponieważ na jakość dodawanego wpisu ma wpływ także jego otoczenie. Należy również pamiętać, aby dodawany wpis był unikalny i poprawny gramatycznie. Roboty wyszukiwarek indeksując treść, sprawdzają czy identyczna zawartość nie znajduje się już w ich indeksie. Wystąpienie takiej sytuacji spowoduje znaczy spadek skuteczności pozycjonowania.
Z uwagi na to, że katalogowanie jest czynnością wymagającą poświęcenia znacznej ilości czasu, możemy wspomagać się stworzonymi do tego celu programami.
Jednym z najpopularniejszych narzędzi służących do dodawania wpisów w katalogach jest program SeoLight, dzięki któremu pozycjonowanie staje się przede wszystkim szybsze, a wiele działań przebiega automatycznie lub półautomatycznie. Co ważne, aplikacja dostępna jest także na system Linux. Działanie programu zostało sprawdzone na takich dystrybucjach jak Ubuntu i pochodne, Debian, Mint oraz openSUSE.
Instalacja programu SeoLight w systemie Kubuntu
1. Po pobraniu archiwum instalatora rozpakuj je, a następnie upewnij się, że plik instalatora ma nadane prawo do uruchomienia.
2. Następnie uruchom instalator i potwierdź chęć instalacji. Pojawi się okno z informacją o wersji programu.
3. W następnym kroku pojawi się treść licencji. W celu kontynuowania instalacji musisz zaakceptować warunki.
4. Teraz możesz wybrać katalog, w którym ma zostać zainstalowany SeoLight. Jeśli uruchomiłeś instalator jako zwykły użytkownik pamiętaj, aby wskazać katalog z prawem do zapisu.
5. W kolejnym etapie pojawi się okno z podsumowaniem instalacji. Kliknięcie na „Dalej” rozpocznie instalację oraz zostanie wyświetlony jej postęp.
6. Na końcu możesz wybrać, czy utworzyć skrót do programu na pulpicie.