Internet

Networking online vs offline. Zalety i wady obu metod

Ostatnia aktualizacja: 1 maja 2024, 19:10

Fot. Day Of Victory Studio, Shutterstock.com

Networking to inaczej budowanie sieci kontaktów zawodowych. Wraz z upowszechnieniem możliwości łączenia się z ludźmi za pomocą branżowych serwisów społecznościowych oraz wszelkich eventów organizowanych online przeszedł znaczną metamorfozę. Obecnie mamy więc do wyboru dwa główne kanały nawiązywania i pielęgnowania relacji biznesowych: online i offline.

Każde z tych podejść ma swoje specyficzne zalety i wady, a efektywne wykorzystanie obu może przynieść znaczące korzyści w życiu zawodowym. Jak się za to wygląda w praktyce?

Networking online – szeroki zasięg, lecz także ograniczenia

Internet otwiera przed nami możliwość nawiązania kontaktów biznesowych z ludźmi z całego świata bez potrzeby podróżowania. Poza obecnością w społecznościowych portalach branżowych, możemy brać udział w różnych konferencjach czy webinarach online.

Warto też pamiętać o innych aspektach nawiązywania kontaktów z osobami z branży. Szanse na wartościowe zawodowo znajomości mamy również podczas współtworzenia projektów open source, w których silnie zarysowuje się czynnik społeczności skupionej wokół usługi.

Jednak networking online może nieść za sobą także wyzwania. Poprzez kontakt wyłącznie w internecie mamy ograniczone możliwości interakcji osobistej. Brak fizycznego kontaktu z drugą osobą może utrudniać budowanie głębszych relacji.

Ponadto, życie w epoce najszerszego w dziejach świata dostępu do informacji nie oszczędza naszych umysłów. Duża liczba użytkowników i ciągły napływ nowych wiadomości może być przytłaczający i utrudniać efektywne budowanie sieci.

Budowanie sieci kontaktów offline to lepsza komunikacja

Fizyczna obecność na spotkaniach i wydarzeniach branżowych pokazuje zainteresowanie i zaangażowanie w daną dziedzinę, a przy tym umożliwia lepszą komunikację bezpośrednią z innymi osobami.

Bezpośrednie spotkania i rozmowy twarzą w twarz sprzyjają budowaniu trwałych i głębokich relacji. Jest tak między innymi dzięki możliwości obserwacji mowy ciała i innych sygnałów niewerbalnych, które ułatwiają komunikację i zrozumienie, szczególnie w kontaktach międzynarodowych.

Jednocześnie w tym wypadku ograniczenie czasowe i miejscowe do wydarzeń stacjonarnych może utrudniać możliwość bycia w różnych miejscach, gdy organizowane są w niedługich odstępach czasu. Po prostu fizycznie trudno jest pojawić się wszędzie, a ten problem znacznie rozwiązują warianty konferencji z panelami online. Zarówno w konferencjach stacjonarnych, jak i w sieci przewiduje się czas na budowanie sieci kontaktów.

Optymalna strategia to połączenie obu metod

Networking online jest nieoceniony w rozszerzaniu zasięgu i utrzymywaniu kontaktów na bieżąco. Idealnie nadaje się do pierwszych etapów budowania sieci, gdy chcemy szybko i efektywnie dotrzeć do szerokiego grona profesjonalistów.

Z kolei networking offline jest niezastąpiony, gdy priorytetem jest głębsze budowanie relacji i osobiste zaangażowanie. Kluczem do sukcesu w networkingu jest zrozumienie, kiedy i jak wykorzystywać dostępne narzędzia. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej nie tylko na temat networkingu, ale też poznać bliżej specyfikę branży IT, odwiedź enterthecode.pl Enter The Code.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.