Internet

Networking online vs offline. Zalety i wady obu metod

Fot. Day Of Victory Studio, Shutterstock.com

Networking to inaczej budowanie sieci kontaktów zawodowych. Wraz z upowszechnieniem możliwości łączenia się z ludźmi za pomocą branżowych serwisów społecznościowych oraz wszelkich eventów organizowanych online przeszedł znaczną metamorfozę. Obecnie mamy więc do wyboru dwa główne kanały nawiązywania i pielęgnowania relacji biznesowych: online i offline.

Każde z tych podejść ma swoje specyficzne zalety i wady, a efektywne wykorzystanie obu może przynieść znaczące korzyści w życiu zawodowym. Jak się za to wygląda w praktyce?

Networking online – szeroki zasięg, lecz także ograniczenia

Internet otwiera przed nami możliwość nawiązania kontaktów biznesowych z ludźmi z całego świata bez potrzeby podróżowania. Poza obecnością w społecznościowych portalach branżowych, możemy brać udział w różnych konferencjach czy webinarach online.

Warto też pamiętać o innych aspektach nawiązywania kontaktów z osobami z branży. Szanse na wartościowe zawodowo znajomości mamy również podczas współtworzenia projektów open source, w których silnie zarysowuje się czynnik społeczności skupionej wokół usługi.

Jednak networking online może nieść za sobą także wyzwania. Poprzez kontakt wyłącznie w internecie mamy ograniczone możliwości interakcji osobistej. Brak fizycznego kontaktu z drugą osobą może utrudniać budowanie głębszych relacji.

Ponadto, życie w epoce najszerszego w dziejach świata dostępu do informacji nie oszczędza naszych umysłów. Duża liczba użytkowników i ciągły napływ nowych wiadomości może być przytłaczający i utrudniać efektywne budowanie sieci.

Budowanie sieci kontaktów offline to lepsza komunikacja

Fizyczna obecność na spotkaniach i wydarzeniach branżowych pokazuje zainteresowanie i zaangażowanie w daną dziedzinę, a przy tym umożliwia lepszą komunikację bezpośrednią z innymi osobami.

Bezpośrednie spotkania i rozmowy twarzą w twarz sprzyjają budowaniu trwałych i głębokich relacji. Jest tak między innymi dzięki możliwości obserwacji mowy ciała i innych sygnałów niewerbalnych, które ułatwiają komunikację i zrozumienie, szczególnie w kontaktach międzynarodowych.

Jednocześnie w tym wypadku ograniczenie czasowe i miejscowe do wydarzeń stacjonarnych może utrudniać możliwość bycia w różnych miejscach, gdy organizowane są w niedługich odstępach czasu. Po prostu fizycznie trudno jest pojawić się wszędzie, a ten problem znacznie rozwiązują warianty konferencji z panelami online. Zarówno w konferencjach stacjonarnych, jak i w sieci przewiduje się czas na budowanie sieci kontaktów.

Optymalna strategia to połączenie obu metod

Networking online jest nieoceniony w rozszerzaniu zasięgu i utrzymywaniu kontaktów na bieżąco. Idealnie nadaje się do pierwszych etapów budowania sieci, gdy chcemy szybko i efektywnie dotrzeć do szerokiego grona profesjonalistów.

Z kolei networking offline jest niezastąpiony, gdy priorytetem jest głębsze budowanie relacji i osobiste zaangażowanie. Kluczem do sukcesu w networkingu jest zrozumienie, kiedy i jak wykorzystywać dostępne narzędzia. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej nie tylko na temat networkingu, ale też poznać bliżej specyfikę branży IT, odwiedź Enter The Code.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.