Networking online vs offline. Zalety i wady obu metod
Ostatnia aktualizacja: 1 maja 2024, 19:10
Fot. Day Of Victory Studio, Shutterstock.com
Networking to inaczej budowanie sieci kontaktów zawodowych. Wraz z upowszechnieniem możliwości łączenia się z ludźmi za pomocą branżowych serwisów społecznościowych oraz wszelkich eventów organizowanych online przeszedł znaczną metamorfozę. Obecnie mamy więc do wyboru dwa główne kanały nawiązywania i pielęgnowania relacji biznesowych: online i offline.
Każde z tych podejść ma swoje specyficzne zalety i wady, a efektywne wykorzystanie obu może przynieść znaczące korzyści w życiu zawodowym. Jak się za to wygląda w praktyce?
Networking online – szeroki zasięg, lecz także ograniczenia
Internet otwiera przed nami możliwość nawiązania kontaktów biznesowych z ludźmi z całego świata bez potrzeby podróżowania. Poza obecnością w społecznościowych portalach branżowych, możemy brać udział w różnych konferencjach czy webinarach online.
Warto też pamiętać o innych aspektach nawiązywania kontaktów z osobami z branży. Szanse na wartościowe zawodowo znajomości mamy również podczas współtworzenia projektów open source, w których silnie zarysowuje się czynnik społeczności skupionej wokół usługi.
Jednak networking online może nieść za sobą także wyzwania. Poprzez kontakt wyłącznie w internecie mamy ograniczone możliwości interakcji osobistej. Brak fizycznego kontaktu z drugą osobą może utrudniać budowanie głębszych relacji.
Ponadto, życie w epoce najszerszego w dziejach świata dostępu do informacji nie oszczędza naszych umysłów. Duża liczba użytkowników i ciągły napływ nowych wiadomości może być przytłaczający i utrudniać efektywne budowanie sieci.
Budowanie sieci kontaktów offline to lepsza komunikacja
Fizyczna obecność na spotkaniach i wydarzeniach branżowych pokazuje zainteresowanie i zaangażowanie w daną dziedzinę, a przy tym umożliwia lepszą komunikację bezpośrednią z innymi osobami.
Bezpośrednie spotkania i rozmowy twarzą w twarz sprzyjają budowaniu trwałych i głębokich relacji. Jest tak między innymi dzięki możliwości obserwacji mowy ciała i innych sygnałów niewerbalnych, które ułatwiają komunikację i zrozumienie, szczególnie w kontaktach międzynarodowych.
Jednocześnie w tym wypadku ograniczenie czasowe i miejscowe do wydarzeń stacjonarnych może utrudniać możliwość bycia w różnych miejscach, gdy organizowane są w niedługich odstępach czasu. Po prostu fizycznie trudno jest pojawić się wszędzie, a ten problem znacznie rozwiązują warianty konferencji z panelami online. Zarówno w konferencjach stacjonarnych, jak i w sieci przewiduje się czas na budowanie sieci kontaktów.
Optymalna strategia to połączenie obu metod
Networking online jest nieoceniony w rozszerzaniu zasięgu i utrzymywaniu kontaktów na bieżąco. Idealnie nadaje się do pierwszych etapów budowania sieci, gdy chcemy szybko i efektywnie dotrzeć do szerokiego grona profesjonalistów.
Z kolei networking offline jest niezastąpiony, gdy priorytetem jest głębsze budowanie relacji i osobiste zaangażowanie. Kluczem do sukcesu w networkingu jest zrozumienie, kiedy i jak wykorzystywać dostępne narzędzia. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej nie tylko na temat networkingu, ale też poznać bliżej specyfikę branży IT, odwiedź enterthecode.pl Enter The Code.