Systemy Niezależne

Sculpt OS

Ostatnia aktualizacja: 30 października 2024, 15:51

Strona domowa: genode.org
Dokumentacja: genode.org/documentation/articles/sculpt-ce
Forum:
Pochodzenie: Niemcy
Kategoria: Desktop
Pulpit: GUI
Architektura: i386, x86_64, ARM, RISC-V
Bazuje na: Inne systemy
Użytkownik: Zaawansowany
Wikipedia (en): Genode
Distrowatch:
Nośnik: Live IMG
Instalacja:
Ostatnia stabilna wersja|wydana: 24.10 | 2024.10.30

Sculpt OS to otwarto-źródłowy, niezależny system operacyjny ogólnego przeznaczenia rozwijany przez Genode Labs. Łączy on architekturę mikrojądra Genode, bezpieczeństwo, sterowniki urządzeń w piaskownicy i maszyny wirtualne w nowatorskim systemie operacyjnym dla sprzętu PC. Sculpt jest używany przez programistów Genode jako codzienny system operacyjny.

Genode to bezpłatny i otwarto-źródłowy framework systemu operacyjnego, składający się z warstwy abstrakcji mikrojądra i kolekcji komponentów przestrzeni użytkownika. Jako jeden z niewielu systemów operacyjnych typu open source, nie zawiera komponentów pochodzących z zastrzeżonego systemu operacyjnego, takiego jak Unix. Charakterystyczna filozofia projektowania polega na tym, że mała zaufana podstawa obliczeniowa ma podstawowe znaczenie w systemie zorientowanym na bezpieczeństwo.

Genode może być używany jako podstawa dla systemu operacyjnego lub tabletu lub jako monitor maszyny wirtualnej dla systemów operacyjnych gościa. Ramy zostały wykorzystane jako zaufany składnik bezpiecznych systemów wirtualizacji zarówno dla x86 jak i ARM.

Mały kod źródłowy Genode czyni go elastyczną alternatywą dla bardziej złożonych systemów operacyjnych wywodzących się z Uniksa. Z tego powodu struktura została wykorzystana jako podstawowy system do badań w takich dziedzinach, jak wirtualizacja, komunikacja międzyprocesowa, izolacja stosu IP, monitorowanie i tworzenie oprogramowania.

Projekt Genode wydał system operacyjny o nazwie „Sculpt” skierowany do współczesnych laptopów konsumenckich. Sculpt to mały system bazowy z automatycznym wykrywaniem i konfiguracją urządzeń, niektórymi interfejsami kontrolnymi GUI i nakładkami na menedżera pakietów Genode. System nie jest wyposażony w pełne środowisko pulpitu, ale wymaga od użytkowników wdrożenia maszyn wirtualnych obsługujących tradycyjne systemy operacyjne dla w pełni funkcjonalnego pulpitu. Sculpt różni się od struktury systemu operacyjnego Genode tym, że opiera się w dużej mierze na dynamicznej rekonfiguracji przy użyciu uprzywilejowanych komponentów kontroli w przeciwieństwie do wyspecjalizowanych systemów z politykami statycznymi.

Interfejs użytkownika administracyjnego („Leitzentrale”) oferuje menu po lewej stronie, które zapewnia wygodny dostęp do pamięci masowej i zarządzania nią oraz kontroli łączności sieciowej. Interaktywny wykres w centrum przedstawia składniki systemu wraz z ich relacjami i pozwala użytkownikowi interaktywnie dodawać / usuwać składniki oferowane przez dostawców oprogramowania federacyjnego.

Genode został po raz pierwszy pomyślany jako raport badawczy Bastei OS Architecture na Uniwersytecie Technicznym w Dreźnie. Głównym celem raportu było określenie praktyczności systemu operacyjnego opartego na komponentach z wykorzystaniem zabezpieczeń opartych na możliwościach. Raport ten był częściowo motywowany badaniami nad mikrohisperystami L4 przeprowadzonymi w tym samym okresie. Po sukcesie wczesnego prototypu, autorzy raportu założyli firmę Genode Labs, aby opracować Bastei jako Genode OS Framework.

 
Wiadomości:

 

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

Skip to content