Atlassian udostępnia aplikacje Rovo z agentami AI wszystkim swoim klientom
Atlassian, globalny dostawca oprogramowania i narzędzi do pracy zespołowej oraz zarządzania projektami, ogłosił, że jego rozwiązanie wykorzystujące sztuczną inteligencję – Rovo – będzie dostępne dla wszystkich klientów. Firma zaprezentowała również nową aplikację Rovo Studio, która umożliwia tworzenie własnych agentów AI z pomocą narzędzi low-code/no-code.
Rovo to pierwsze rozwiązanie Atlassian stworzone w duchu ery AI. Łączy ono aplikację Rovo Search (która wyszukuje najbardziej wartościowe informacje z narzędzi Atlassian oraz źródeł zewnętrznych) oraz Rovo Chat (przetwarzający ogromne ilości danych firmowych w dopasowaną do potrzeb konwersację) z Agentami Rovo. Są to narzędzia gotowe do użycia lub stworzone pod konkretne potrzeby użytkownika, które mogą podejmować działania w jego imieniu, oszczędzając czas oraz poprawiając wyniki.
Skuteczność Rovo w pracy zespołów okazała się na tyle wysoka, że firma Atlassian zdecydowała się udostępnić to rozwiązanie wszystkim użytkownikom Jira, Confluence oraz Jira Service Management w ramach ich subskrypcji, począwszy od planów Premium i Enterprise, a w późniejszym czasie również dla wersji Standard.
Atlassian ma w planach również wprowadzenie tzw. kredytów AI dla klientów, którzy zdecydują się na wdrożenie Rovo na szeroką skalę. Kredyty te – oparte na interakcjach z wybranymi funkcjami Rovo AI – będą obowiązywały użytkowników wszystkich planów i kolekcji, aby każdy klient mógł skorzystać z możliwości, jakie zapewnia Rovo.
Wkraczając w erę agentów AI: Rovo Studio
Oprócz wspomnianych Rovo Search, Chat i Agentów, Atlassian zaprezentował również nową aplikację Rovo Studio, która umożliwia:
• tworzenie własnych agentów AI z wykorzystaniem narzędzi low-code/no-code;
• automatyczne dopasowywanie procesów i reguł działania;
• odwzorowanie rzeczywistych zasobów za pomocą cyfrowych modeli i schematów;
• tworzenie rozbudowanych, interaktywnych widoków treści w formie hubów, które umożliwiają intuicyjne przeglądanie informacji i zarządzanie nimi.
Deweloperzy będą mogli również korzystać z platformy Forge, aby tworzyć dla agentów własne umiejętności i funkcjonalności lub rozbudowywać interfejs użytkownika swoich aplikacji.
Rovo staje się coraz lepsze
Rovo Search integruje się już z ponad 50 narzędziami (a ich liczba stale rośnie) z ekosystemu Atlassian i zewnętrznymi, takimi jak OneDrive, Gmail czy Notion. Eliminuje to potrzebę ciągłego przełączania się pomiędzy aplikacjami, ogranicza ryzyko utraty informacji czy tworzenia się silosów wiedzy w firmie. Atlassian zainwestował w rozbudowę możliwości Rovo Chat, takich jak Deep Research, które będą wkrótce dostępne. Funkcja ta wykorzystuje dane z Teamwork Graph do tworzenia personalizowanych analiz, dostosowanych do potrzeb konkretnego użytkownika. Dzięki temu Rovo Chat może wspierać planowanie strategiczne, podejmowanie kluczowych decyzji czy analizowanie potencjalnych konsekwencji różnych rozwiązań.
Ponadto Atlassian wprowadził nowych, gotowych do użycia agentów AI, którzy wspierają pracę zespołową, ułatwiają działania deweloperów oraz usprawniają świadczenie usług w całej firmie. Fundamentem tych innowacji jest Teamwork Graph – warstwa analizy danych, która łączy informacje z narzędzi Atlassian i systemów zewnętrznych. Pozwala to zrozumieć powiązania między wszystkimi elementami pracy w firmie – zespołami, wiadomościami, celami, a także sprawdzać relacje pomiędzy ponad 10 miliardami obiektów danych.
Era kolekcji
Wychodząc naprzeciw potrzebom i wyzwaniom firm, Atlassian wprowadził nowe kolekcje aplikacji i agentów sztucznej inteligencji. Teamwork Collection pozwala każdemu zespołowi realizować zadania z użyciem wspólnego zestawu narzędzi.
Strategy Collection daje liderom biznesowym pełniejszy wgląd w działanie całej firmy i zapewnia przejrzyste powiązanie między strategią a jej realizacją. Dzięki danym prezentowanym w czasie rzeczywistym użytkownicy mogą śledzić, czy zespoły rzeczywiście pracują nad osiągnięciem najważniejszych celów. W ramach Strategy Collection udostępniono trzy aplikacje: Focus, Talent oraz Jira Align:
Focus przekształca statyczny plan strategiczny w dynamiczny dokument, który umożliwia bieżące śledzenie realizacji najważniejszych priorytetów i rezultatów. To centralny punkt zarządzania celami, projektami, zespołami i budżetami.
Nowa aplikacja Talent wspiera liderów w przydzielaniu pracowników do projektów o najwyższym priorytecie. Zapewnia aktualny wgląd w to, jak zasoby ludzkie są alokowane w ramach poszczególnych obszarów strategicznych i pomaga upewnić się, że właściwe osoby są zaangażowane tam, gdzie są najbardziej potrzebne w kontekście celów krótko- i długoterminowych. W przypadku braku kluczowych kompetencji w projekcie z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja. Agent Talent Finder umożliwia wyszukiwanie pracowników, których umiejętności najlepiej odpowiadają konkretnym wymaganiom.
Narzędzie Align umożliwia planowanie pracy w całym przedsiębiorstwie, od pomysłu do realizacji. Informuje zespoły jakie działania powinny podjąć w następnej kolejności, wskazuje pojawiające się ryzyka i przeszkody, a także jak wykonywana praca przekłada się na realną wartość biznesową. Dotychczasowi użytkownicy narzędzia Align otrzymają dostęp do pełnej Strategy Collection bez dodatkowych kosztów.
Współczesne zespoły znajdują się pod ogromną presją, by szybciej dostarczać wartość dla klientów. Aż 89% liderów uważa, że ich firma musi przyspieszyć tempo działania, żeby nadążyć za konkurencją. Niestety, postępy spowalniane są przez m.in. silosy informacyjne, nieskutecznie wdrożone rozwiązania AI czy brak integracji pomiędzy wykorzystywanymi narzędziami.
Teamwork Collection została zaprojektowana z myślą o usprawnieniu współpracy między zespołowej i lepszym zgraniu działań zespołów technicznych oraz biznesowych wokół wspólnego celu. To starannie dobrany zestaw aplikacji i zaawansowanych agentów AI, zaprojektowanych do skutecznej współpracy w tym m.in.:
• Jira – pomaga zespołom planować i śledzić pracę;
• Confluence – zapewnia przestrzeń do dzielenia się wiedzą i współpracy;
• Loom – pozwala użytkownikom nagrywać i udostępniać filmy członkom zespołu;
• Agenci Rovo, jak np. Brainstorm Facilitator, Diagram Creator czy Workflow Builder – wspierają procesy decyzyjne nie tylko je przyspieszając, ale także podnosząc ich jakość.
State of Teams 2025: www.atlassian.com/blog/state-of-teams-2025